Lagar och regler
Artiklar som berör lagar och regler kring kreditgivning.
Det viktigaste för dig som konsument
Räntetak och kostnadsgräns
Från och med 1 september 2018 trädde en ny lag i kraft i Sverige som sätter en gräns för hur mycket sms-lån får kosta. Det är nu ett räntetak och en kostnadsgräns som gör att den totala kostnaden för lånet inte får överstiga det ursprungliga lånebeloppet med mer än 100%.
Upplysningsplikt
Långivare har en skyldighet att göra en grundlig kreditupplysning innan de beviljar ett lån, och detta gäller även för sms-lån och lån utan säkerhet. Denna upplysningsplikt är tänkt att förhindra att personer tar lån de inte kan betala tillbaka, vilket skulle leda till en ond spiral av skuldsättning.
Ångerrätt och återbetalning
Som låntagare har du alltid en ångerrätt på 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att du kan ångra ditt lån inom denna tid och betala tillbaka det fulla beloppet utan extra kostnader.
Artiklar
Här hittar du djupgående artiklar och guider som förklarar allt från standardiserade blanketter som SEKKI, till skatteregler som rör avdragsgilla räntor och konsumenträttigheter under Konsumentkreditlagen. Informationen syftar till att hjälpa dig förstå och navigera i den juridiska landskapet av lån och krediter.
SEKKI
För att upprätthålla en god kreditgivningssed måste kreditgivare tillhandahålla fullständig och tydlig information om kreditens villkor till potentiella kredittagare. Detta innan något avtal tecknas. Konsumentverket ställer krav på att kreditgivare använder SEKKI-blanketten, vilken står för "Standardiserad Europeisk Kreditinformation". Syftet är att ge konsumenten all nödvändig information i enlighet med EU-standard och på så vis möjliggöra en rättvis jämförelse mellan olika långivare inom Europa.SEKKI 🗎